W jaki sposób przystosować ogród dla dzieci?

Ogród przydomowy powinien służyć wszystkim domownikom, również dzieciom. Przystosowując go do potrzeb najmłodszych, powinniśmy jednak pamiętać o ich szczególnych potrzebach. To właśnie poprzez zabawę dzieci poznają świat, uczą się i eksperymentują. Dlatego warto wygospodarować w ogrodzie choćby skrawek terenu przeznaczonego na plac zabaw, by zapewnić najmłodszym rozrywkę i sprawić, że zabawa i przebywanie na świeżym powietrzu będą dla nich bardziej atrakcyjne niż spędzanie czasu przed telewizorem lub komputerem.

W jaki sposób przystosować ogród dla dzieci?

1. W jaki sposób przystosować ogród dla dzieci?

Dlaczego warto wygospodarować część ogrodu dla dzieci?

Ogród przydomowy powinien służyć wszystkim domownikom, również dzieciom. Przystosowując go dla najmłodszych, powinniśmy jednak pamiętać o ich szczególnych potrzebach. Zabawa jest dla dziecka tym, czym dla dorosłego nauka, praca i domowe obowiązki. Poprzez zabawę dzieci poznają świat, uczą się i eksperymentują. Warto wygospodarować w ogrodzie choćby skrawek terenu przeznaczonego na plac zabaw, by zapewnić najmłodszym rozrywkę i sprawić, że zabawa i przebywanie na świeżym powietrzu będą dla nich bardziej atrakcyjne niż spędzanie czasu przed telewizorem lub komputerem. W czasach, w których nowoczesne technologie i wirtualny świat coraz bardziej wkraczają w naszą rzeczywistość, tym istotniejsze jest wzbudzenie u dzieci już od najmłodszych lat zainteresowania otaczającą je przyrodą.

Jak urozmaicić teren dla dzieci?

Ogród przydomowy powinien być miejscem na tyle atrakcyjnym dla dzieci, aby stanowić skuteczną przeciwwagę dla wirtualnych przygód. Atrakcyjna przestrzeń zabawowa przede wszystkim nie powinna być nudna. Plac zabaw w ogrodzie przydomowym to nie to samo, co rozbudowany system zjeżdżalni, drabinek i huśtawek w parku lub na osiedlu. Tego typu budowle są przeznaczone dla wielu dzieci w różnych grupach wiekowych i o różnym stopniu sprawności. Ogród przydomowy jest zwykle użytkowany przez kilkoro dzieci, których upodobania są znane, więc łatwiej jest zaprojektować dla nich coś fascynującego. Zwykle niepotrzebne są skomplikowane konstrukcje zabawowe, gdyż dzieci znajdują w ogrodzie wiele radości i okazji do eksperymentowania. Pierwszym warunkiem powstania ciekawego terenu zabaw jest interesujące ukształtowanie terenu, na którym ma on być zbudowany. Czasem wielka górka staje się elementem tak atrakcyjnym, że wystarcza zaledwie kilka prostych urządzeń, by stworzyć dziecku lepsze miejsce do zabaw niż publiczne parki rozrywki. O górkę można oprzeć zjeżdżalnię z tworzywa. Będzie wówczas bardzo bezpieczną zabawką, gdyż dziecko nie spadnie z drabinki przy wchodzeniu na jej szczyt. Górka może tez stać się podporą domku do zabawy, czy miejscem, które posłuży dzieciom do ślizgania się po trawiastym zboczu lub osłoną przed wzrokiem obserwatorów. Nie wszystkie ogrody przydomowe mają zróżnicowaną rzeźbę terenu, więc nie wszędzie będzie można skorzystać z nierówności, ale teren zabaw można tez urozmaicić na wiele innych sposobów.

dziecci

Dlaczego plac zabaw powinien sąsiadować z różnymi roślinami?

Obecność przyrody w miejscu zabaw jest szczególnie ważna dla dzieci, gdyż tylko ona daje nieskończoność wrażeń, jest nieprzewidywalna, bajkowa, zmienna i fascynująca. Dzieci bardzo lubią bawić się wśród roślin, szczególnie wtedy, gdy dostarczają im one materiału do zabaw. Jabłka, owoce jarzębiny, kasztany, żołędzie, interesujące listki i gałązki są świetnym dodatkiem do zabaw i pomagają dzieciom rozwijać inwencję twórczą. Warto zadbać o to, by ogród stwarzał dziecku możliwości do eksperymentowania, a ewentualnym zniszczeniom można zapobiec, sadząc wyjątkowo cenne okazy roślin z dala od ciekawskich oczu i rączek dzieci.

O czym warto pamiętać przy budowie piaskownicy?

Projektując plac zabaw dla dzieci w ogrodzie przydomowym, powinniśmy również brać pod uwagę wiek i związany z nim stopień sprawności dziecka. Dla kilkulatka najlepszym terenem zabaw będzie piaskownica usytuowana w sąsiedztwie ławeczki dla opiekuna. Nie musi być to typowa konstrukcja z drewna, betonu lub tworzywa. Równie dobrze sprawdzają budowle własnego pomysłu, np. piaskowe poletka otoczone palisadą z drewnianych palików. Trzeba przy tym koniecznie pamiętać, że w piaskownicy powinno się znaleźć miejsce do stawiania babek z piasku, np. specjalnie wybudowany stolik. W przeciwnym wypadku piasek będzie wciąż wysypywany poza obręb piaskownicy. Piaskownica powinna być położona w półcieniu, aby bawiące się dzieci nie były narażone na porażenia słoneczne. Jeśli w bezpośrednim sąsiedztwie nie ma drzew lub wyższych krzewów, można częściowo osłonić ją zadaszeniem z żaglowego płótna. Umiejscowienie piaskownicy w głębokim cieniu również nie jest wskazane, gdyż piasek będzie zbyt zimny i wilgotny, aby mogły się w nim bawić małe dzieci.

Informacja Porada: Ogrodowe piaskownice często bywają używane przez dzikie koty jako namiastka kuwety. W celu uchronienia dzieci przed kontaktem z odchodami zwierząt, powinno się starannie grabić piasek w celu ich usunięcia. Mniejsze piaskownice można też przykryć na noc, aby zwierzęta nie miały do nich dostępu.

dzieci

Dlaczego warto oddzielić piaskownicę dla najmłodszych dzieci?

Piaskownica dla najmłodszych dzieci (w wieku 0-3 lat) powinna być odizolowana od terenu zabaw dla dzieci starszych np. krzewami. Małe dzieci są mniej ruchliwe i łatwo je przestraszyć, dlatego też lubią bawić się w towarzystwie osób dorosłych. Starsze dzieci, które poruszają się dużo szybciej i są sprawniejsze nie będą wówczas stanowiły zagrożenia dla maluchów.

Czy domek na drzewie to dobry pomysł?

Stosunkowo często konstruowaną zabawką dla dzieci są domki na drzewach. Decydując się jednak na tego rodzaju atrakcję, warto w razie jakichkolwiek wątpliwości poradzić się architekta lub doświadczonego budowniczego. Przede wszystkim drzewo nie powinno stanowić dla domku jedynej podpory. Może on być umiejscowiony pomiędzy gałęziami, ale najbezpieczniejszy jest, gdy wspiera się na solidnych słupach. Bliskie sąsiedztwo gałęzi drzewa stwarza iluzję mieszkania na drzewie. Ogrodowy domek na słupach może być połączony z innymi urządzeniami zabawowymi - poręczami, równoważnią, huśtawkami czy zjeżdżalnią. Wszystko zależy od pomysłowości projektanta i wykonawcy. Można też kupić gotowe domki do samodzielnego montażu. Mocowanie ciężkiej konstrukcji na gałęziach jest ryzykowne, gdyż nigdy do końca nie da się przewidzieć ich kondycji i wytrzymałości. Kiedy w domku będzie bawiło się kilkoro dzieci, cała konstrukcja będzie pracowała i ruszała się. Jest to z jednej strony bardzo niebezpieczne dla dzieci - grozi niebezpiecznym w skutkach wypadkiem, a z drugiej strony szkodliwe dla roślin - w krótkim czasie może doprowadzić do zranień drzewa, otarć kory, a nawet do złamania gałęzi.

Na co zwrócić uwagę przy ustawianiu brodzika lub basenu?

Innym interesującym dla dzieci elementem zabawowym może być brodzik wypełniony wodą lub basen. Koniecznie jednak zabawa w wodzie powinna być nadzorowana przez osobę dorosłą, nawet wówczas, gdy bawią się starsze dzieci. Ryzyko poślizgnięcia się i przewrócenia nawet w płytkiej wodzie w najgorszym wypadku grozi utonięciem dziecka. Woda w brodziku powinna być regularnie wymieniana, szczególnie w gorące dni, gdyż bardzo szybko pojawiają się w niej glony. Większe baseny ogrodowe przeznaczone do pływania powinny być zaopatrzone w system pomp i filtrów. Dodatkowo też uzdatnia się w nich wodę tabletkami chlorowymi lub ozonowymi, które koniecznie trzeba rozpuścić w wiaderku przed dodaniem do basenowej wody. Wrzucenie ich w formie stałej do basenu może skutkować ciężkimi poparzeniami w przypadku stąpnięcia na nierozpuszczony proszek.

dzieci

Dlaczego warto wykorzystać naturalne materiały?

Projektując teren zabaw w ogrodzie, spróbujmy zrezygnować z tworzyw sztucznych wszędzie tam, gdzie da się je zastąpić materiałami naturalnymi. Surowce sztuczne są wprawdzie kolorowe i bezpieczne, jednak odbierają ogrodowi naturalny urok. Nawierzchnię, która powinna amortyzować upadek dziecka z wysokości (np. pod wysokimi huśtawkami), można z powodzeniem wysypać np. warstwą (30-40 cm) wiórów drzewnych (specjalnie preparowanych, aby nie ulegały szybkiemu rozkładowi) lub podobnej grubości warstwą żwiru. Kamyki powinny być okrągłe (otoczaki pochodzenia rzecznego lub morskiego, nigdy żwir kopalny), o średnicach 2-8 mm. Grubość warstwy amortyzującej powinna być odpowiednie większa (ok. 50-60 cm), gdy urządzenia są wyższe. Piasek również może być dobrym amortyzatorem, jednak tylko wtedy, gdy jest pochodzenia rzecznego lub morskiego, a ziarenka mają średnicę 0,2-2 mm. Okrągłe ziarna takiego materiału sprawią, że ułożona warstwa nawierzchni nie zagęści się (podobnie jak basen z plastikowymi piłeczkami) i pozostanie miękka przez cały czas jej użytkowania. Odpowiednią nawierzchnią jest również darń, ale nie nadaje się pod urządzenia mobilne, np. huśtawki, gdyż szybko może zostać wydeptana. Jest bardzo dobrym podłożem do gier i zabaw ruchowych, chociaż jej utrzymanie nie należy do najłatwiejszych i najtańszych.

Dlaczego warto uwzględnić modyfikację placu zabaw?

Teren zabaw dla dzieci nie powinien zdominować całości ogrodu. Trzeba również pamiętać o tym, że plac zabaw nie rośnie razem z dzieckiem. Tak atrakcyjna dla kilkulatka piaskownica może już nie bawić dziesięcioletniego dziecka. Planując urządzenie terenu zabaw, warto więc od razu przemyśleć jego modyfikacje w przyszłości, np. zastąpienie piaskownicy grządką lub klombem, wymianę niskiej zjeżdżalni na dłuższą, wygospodarowanie miejsca do uprawiania sportu.

dzieci

W której części ogrodu najlepiej usytuować plac zabaw?

Teren zabaw nie powinien zajmować centralnej części ogrodu, ponieważ wtedy zdominuje przestrzeń i odwróci uwagę od innych jego części. Dużo lepiej będzie funkcjonował w rzadziej odwiedzanym narożniku, tam gdzie okrzyki bawiących się dzieci nie będą przeszkadzały pozostałym domownikom. Nie oznacza to jednak, że powinien on być całkowicie schowany przed wzrokiem dorosłych. Dyskretna obserwacja zabaw dzieci pozwala zapobiec szczególnie niebezpiecznym pomysłom (np. skokom z dużych wysokości, niekontrolowanemu paleniu ognisk itp.).

Jak zadbać o bezpieczeństwo dzieci podczas zabawy?

W urządzeniach zabawowych powinno się przede wszystkim unikać elementów, w których może się zaklinować jakaś część ciała dziecka lub element jego ubrania. Szczególnie niebezpieczne jest mocowanie różnych poprzeczek pod ostrym kątem (0-50°C). Spadając z wysokości, dziecko może się zaklinować w takiej pułapce. Poza tym nie należy stosować otworów pionowych o wymiarach 120-200 mm, otworów poziomych o wymiarach 80-220 mm oraz zakładać łańcuchów o średnicy ogniw 8-25 mm. W przypadku montażu huśtawki na łańcuchach o średnicy mieszczącej się pomiędzy 8 i 25 mm, powinno się je zabezpieczyć dodatkowo, np. osłonką z tworzywa, tak aby dziecko nie mogło pomiędzy nie wsunąć palców.

Jakich roślin należy unikać w pobliżu miejsc zabaw dzieci?

Bezpieczny teren zabaw to również bezpieczne rośliny. Wiele tych uprawianych w ogrodach ma właściwości trujące, ale niekoniecznie są one realnym zagrożeniem dla bawiących się dzieci. Niektóre rośliny mają niewielkie właściwości toksyczne w różnych częściach, niekoniecznie łatwo dostępnych dla dzieci (np. w końcach korzeni). Realne niebezpieczeństwo stanowią dla dzieci jedynie rośliny w całości i silnie trujące.

dzieci

Które gatunki są niebezpieczne dla dzieci?

  • Cis pospolity - trujące są wszystkie części tej rośliny z wyjątkiem czerwonych osnówek owoców (nasiona w nich zawarte są trujące).
  • Złotokap pospolity - ozdoba wiosennego ogrodu, pięknie kwitnący na żółto krzew jest w całości silnie trujący.
  • Wawrzynek wilczełyko - cała roślina silnie trująca, szczególnie niebezpieczne dla dzieci są czerwone, kuliste owoce.
  • Rącznik pospolity - okazała, jednoroczna roślina rabatowa. Szczególnie niebezpieczne dla dzieci są jej nasiona przypominające kolorowe fasolki, które zawierają rycynę. Już kilka sztuk może stanowić dawkę śmiertelną.
  • Konwalia majowa - bardzo niebezpieczne są trujące, czerwone owoce, natomiast kwiaty nie stanowią zagrożenia.

Jak zainteresować dzieci uprawą roślin?

Pielęgnacja ogrodu to duża radość dla dorosłych, warto jednak zarazić tą pasją również dzieci. Ciekawym pomysłem może być założenie grządki, którą mogą uprawiać maluchy. Musimy jednak pamiętać, że dzieci interesują się roślinami w inny sposób, niż my. Rośliny wzbudzają ich ciekawość szczególnie wtedy, gdy mają interesujący zapach, smak i ciekawy wygląd. Czasem atrakcyjne wydadzą się dla małych ogrodników chwasty, dziko rosnące mniszki, gwiazdnice i stokrotki, koniczyna, z której można upleść wianek, włochaty jastrzębiec kosmaczek lub brudzący na pomarańczowo glistnik jaskółcze ziele. Warzywa i ogrodowe kwiaty też wzbudzają podziw i zainteresowanie, szczególnie wtedy, gdy dana roślina wabi motyle i inne owady, ciekawie pachnie (przy czym zapach niekoniecznie musi być przyjemny), zdecydowanie smakuje. Planując ogródek uprawny dla dzieci, pamiętajmy jednak, że nie potrafią one skupić swej uwagi zbyt długo na jednym elemencie, a uciążliwe prace ogrodnicze szybko je znudzą. By dodatkowo ułatwić dzieciom uprawę ogrodu, grządki powinno się podwyższyć. Dziecięcy ogródek uprawny nie powinien być zbyt duży. Starczy jedna grządka, na której dziecko posadzi to, na co będzie miało ochotę. Szczególnie ważny jest dobór gatunków (niekłopotliwych w uprawie i szybko rosnących), gdyż dzieci zniechęcają się szybko, zwłaszcza kiedy na ich grządce przez dłuższy czas nic się nie zmienia. Musimy zastosować świeże nasiona roślin o wysokiej zdolności kiełkowania. Warto przeprowadzić próbę przed ich wysianiem na grządkę i określić, jaki procent kiełkuje, gdyż oszczędzi to małym ogrodnikom rozczarowania. Uprawiane rośliny muszą mieć tez rozmiary odpowiednie dla małych rąk, jeżeli dzieci mają zajmować się ogrodem samodzielnie.

dziei

Co uwzględnić w ogrodzie uprawnym dla dzieci w wieku 2-3 lat?

  • Są niskiego wzrostu, więc obserwują rośliny ze specyficznej perspektywy. Wskazane dla nich jest zastosowanie w ogrodzie bogatej warstwy przyziemnej roślin zielnych, różnorodnych i zmiennych sezonowo.
  • Chętnie dotykają roślin i smakują je, więc konieczna jest dbałość o bezpieczeństwo, rośliny nie powinny kłuć, parzyć, nie powinny być też toksyczne. Wskazane są gatunki o jadalnych owocach.
  • Mają ograniczone możliwości obserwacji oddalonych przedmiotów, przyglądają się przedmiotom w ruchu, szukają stymulujących bodźców. Duże znaczenie ma uprawianie roślin zdolnych do przywabiania kolorowych motyli.
  • Bawią się głównie w zabawy manipulacyjne, kontaktują się zmysłami z otoczeniem. Przyjemnością jest dla nich samo doznawanie wrażeń zmysłowych. Rośliny powinny mieć więc opadające na zimę liście, tak aby można było je zbierać, zmienną barwę, wyraźny zapach, ciekawe kształty, owoce, nasiona. Powinny być też odporne na uszkodzenia.
  • Są mniej sprawne motorycznie od starszych dzieci, więc potrzebują odpoczynku. Korzystna jest duża ilość rozproszonego światła i obecność w ogrodzie roślin dających cień.
  • Są podatne na przeziębienia, więc pomocne będą rośliny wydzielające fitoncydy (substancje lotne) o działaniu antyseptycznym, np. tymianek, szałwię, kolendrę, porzeczkę czarną.

Co docenią w ogrodzie dzieci w wieku 4-6 lat?

  • W ogrodzie przeznaczonym dla nich powinna występować bogata warstwa roślin zielnych, krzewinek i krzewów.
  • Dominuje u nich kontakt zmysłowy z otoczeniem, a dotykanie i smakowanie przedmiotów w otoczeniu ma charakter badawczy. Rośliny powinny więc dostarczać dzieciom mnóstwa bodźców, wrażeń zmysłowych. Szczególnie istotne jest ograniczenie dostępności do roślin, które mogą stanowić dla nich zagrożenie (kłujących, toksycznych, silnie uczulających, podrażniających skórę i błony śluzowe).
  • Przyciąga je ruch, dźwięk, żywa, ciepła barwa, przydatne więc będą rośliny przyciągające śpiewające ptaki, owady (np. pasikoniki), zmienne sezonowo, atrakcyjne również zimą (barwne pędy, owoce, rośliny iglaste).
  • Poszukują emocji, są ciekawskie, więc tajemniczy nastrój ogrodu z kryjówkami, zakamarkami, wysokimi bylinami, dużymi drzewami będzie tworzył ich ulubione miejsce zabaw. Zainteresują je drzewa o szeleszczących liściach, rzucające zmienne, chwiejne cienie, tworzące iluzje optyczne.
  • Kształtują się u nich podstawy systemu wartości, mają silny instynkt opiekuńczy, więc rośliny powinny przywabiać zwierzęta, które dzieci mogą obserwować.
  • Badają i eksperymentują, ich zainteresowania są związane z manipulacją przedmiotem. Rośliny powinny być więc odporne na zniszczenie, łatwo regenerujące się.
  • Działają twórczo, konstruują, więc dobrze, jeśli ogród dostarczy im materiałów do zabaw (owoców, nasion, liści, kwiatów, gałązek, skoszonej trawy). Istotne jest też odpowiednie ukształtowanie układów roślinnych, tak aby stały się odpowiednią scenerią do zabaw.
  • Są ekspansywne, mają duzą potrzebę ruchu, ale nieraz potrzebują też intymności, kameralności. Takim zabawom sprzyjają rekreacyjne murawy do zabaw ruchowych oraz osłonięte krzewami wnętrza ogrodowe.
  • Są wrażliwe na choroby zakaźne, więc korzystna będzie dla nich obecność roślin, które działają bakteriobójczo (ze względu na wydzielane fitoncydy, możliwość jonizacji powietrza).
dzieci
Autor

Poradnik został napisany przez Eksperta Target, który od wielu lat pomaga czytelnikom rozwiązywać problemy związane z uprawą, pielęgnacją i ochroną roślin.

Miłość do roślin i pasja do ogrodnictwa naszego Eksperta pomaga mu w tworzeniu wartościowych poradników, które szczególnie przydatne są ogrodnikom amatorom oraz posiadaczom ogródków działkowych.

Zapisz się do newslettera i pobierz bezpłatne poradniki!